Past

Mega - Zion
Kang Sanghoon solo exhibition
강상훈 개인전
2012. 11. 9 (금) - 2012. 11. 30 (금)

작가노트

Glitched Mega-Zion
한 분야의 잡지에는 그 분야의 최신화된 모든 정보들이 하나도 빠짐없이 담겨있고 그것은 마치 그 분야에 속한 사람들에게 하나의 세상과도 같게 여겨진다. 인생의 희노애락부터 개인의 인생사나 정치, 심지어 전쟁까지도 그 안에서 모두 일어나고 소멸되고 있음을 우리는 알고 있다. 하나의 특정 세상을 집중적으로 다루는 매체이기에 동시에 동일한 관심들을 하나로 묶어서 커다란 시온이라는 약속의 땅, 바로 Mega-Zion을 만들어내는 기반이 된다. 패션잡지, 골프잡지, 자동차잡지, 웨딩잡지, 그리고 미술잡지도 모두 하나같이 그 잡지의 구독자들에게는 자신이 속해 있는 세상의 모든 것을 담아내고 있는 그들 각자의 시온으로 존재한다.
제작과정에서 한 권의 잡지를 선택하면 그 잡지가 하나의 ‘세상’을 모두 담는 것처럼 나 역시 물리적으로 잡지의 모든 질량을 하나도 빠트림 없이 평면 위에 올려놓는다.
아날로그 종이 잡지에서는 볼 수 없는 디지털 에러, 불완전함과 모순을 분쇄되어진 잡지 한 줄 한 줄 손으로 이어 붙이며 시각적으로 잡지의 표지를 재현 또는 재해석 한다. 작업을 하는 과정에서 인간이기에 완벽할 수 없는 불완전함은 자연스럽게 스며들고 이러한 과정을 통해 시온이라는 세상의 불완전함과 모순을 드러내고자 한다. 나 역시 미술잡지를 구독하고 그 세상에서 주목 받으며 살아가길 마음속 깊숙히 바라고 있었음을 부인하진 않겠다.


Lollipop
자극에 대한 노출이 극대화된 현 시대를 살아가는 현대인의 모습은 무기력하다 못해 시체와 같다. 이제는 어떤 감정을 느끼는 것조차 돈을 들이고 노력을 해야만 얻을 수 있는 무감각의 시대에 살고 있다. 그래서 왠만한 자극에는 꿈쩍도 하지 않는다. 영화나 드라마처럼 픽션이 아닌 현실 속 사건사고 정도는 되어야 자신의 감정을 이입, 동정심뿐만이 아니라 현실의 두려움과 기쁨 등 많은 종류의 감정에 마음을 맡긴다.
하루에도 수십 건의 사건사고가 미디어를 통해 우리를 찾아온다. 우리는 제 3자의 입장에서 이야기들을 접하고 또 소비한다. 사건 당사자들의 큰 고통에 감성적으로는 연민을 느끼고 동정하지만 이면적으로는 자신이 그 당사자가 아니라는 마음에 안도감을 얻는다. 그리고 그러한 안도감을 얻는 모습에 자책하기도 한다.
우는 아이를 달래주기 위해 손에 쥐어주는 사탕과 같이 때로는 여론몰이를 하기 위한 도구로 이용되어지는 수많은 현실 속 이야기의 주인공들의 마음을 진지하게 헤아릴 필요가 있다.
오늘도 점심시간에 직장동료들과 이야기를 나누기 위해 인터넷 뉴스를 찾아본다.



Artist Statement

Glitched Mega-Zion

A magazine in one field contains all of the up-to-date information of the field, and it is regarded by people in the field as a world(the whole). We know that everything from joy, anger, sorrow and pleasure in life to life histories of individuals or policy and even the war happens and goes out of existence inside it. As a medium to intensively look at a particular world, it brings the same interests together, at the same time, and becomes the foundation to create the big ground of promise, Mega-Zion.

For subscribers, all kinds of magazines including a fashion magazine, a golf magazine, an automobile magazine, a wedding magazine and an art magazine exist as their own individual Zion where reflects everything in the world that they belong to.
As a magazine chosen at the stage of production of works describes everything of a 'world', I also physically put every mass of a magazine on the plane without missing anything.

For expressing digital errors that analogue paper magazines don't have, incompleteness and contradiction, I put each line of a shredded magazine together by hand, and reproduce or reinterpret the cover of the magazine, visually.

The incompleteness as a human naturally soaks into the working process, and I intend to express the incompleteness and contradiction of the world, Zion through this process. I also subscribe to an art magazine and won't deny that I deeply wanted to live receiving attention in the world.


Lollipop

From media, we hear of dozens of accidents and incidents a day. We hear of topics of conversation, from the third party point of view, and spread and consume them. We emotionally feel compassion for big pains of accident victims and sympathize with them, but superficially, we feel relieved that we are not the persons directly involved. Then, we blame ourselves for the feeling of relief.

Modern people living in the current era that maximizes the exposure to stimulations look lethargic like a dead body. Now, we are living in the age of insensibility that we have to expend time and effort even on feeling some emotions. By developing empathy for accidents and incidents in the reality, not in the fiction like a movie or a drama, not only do we feel sympathy for the victims, but also indirectly experience various kinds of emotions including fear of the reality and pleasure. Sometimes, we need to seriously understand the main characters in lots of stories happening in the reality that are used as tools for playing the media, as we give a candy to a crying child to soothe him. Today, I search the internet news to talk with fellow workers at lunch time